Uruchamiamy cykl „odpowiedzi na pytania inwestorów”. Zapraszamy do ich przysyłania na adres ir@krynicavitamin.com. Tekst poniżej
Jak obecnie wygląda sytuacja na rynku napojów, oraz jakie są perspektywy dla branży na ten rok?
Prezes Piotr Czachorowski: Niewątpliwie wyzwaniem jest opłata cukrowa. Co prawda to nie my ją odprowadzamy, lecz nasi klienci, ale wciąż płyną do naszego działu prawnego zapytania z prośbą o wyjaśnienie oraz interpretację przepisów. Klienci często nie wiedzą, kto ma opłatę odprowadzać, w jaki sposób ją obliczać, mimo że nowe przepisy obowiązują od ponad miesiąca.
Zaskakująca jest dla nas informacja, że opłata cukrowa ma być prozdrowotna. Podatek nie obejmuje producentów m.in. ketchupu, jogurtów, produktów mlecznych zawierających cukier, słodyczy czy wyrobów cukierniczych.
Opłata cukrowa jest wyzwaniem dla rynku i naszego działu Rozwoju. Przygotowaliśmy się do jej wprowadzenia, modyfikując klasyczne receptury. Przeszkoliliśmy zespół, opracowaliśmy gamę nowych produktów w opcji „mniej cukru”. Dodatkowo promujemy pozycje bezcukrowe i bez dodatku słodzików. Naszym celem jest dywersyfikacja produkcji i szerokie portfolio , od napojów gazowanych i energetyków , przez napoje niskoalkoholowe, napoje na bazie mleka, ale również wody smakowe bez cukru .
– Jakie są plany Krynicy na 2021 r., na czym przede wszystkim spółka się skupi?
2021 rok to dalszy rozwój spółki w tym głównego produktu, czyli napojów. Eksportujemy je nie tylko do Europy, ale również do USA i Australii czy Nowej Zelandii. Nie chcemy być uzależnieni od żadnego rynku, Produkujemy napoje w puszkach, butelkach PET, szklanych, stawiamy na innowacyjne i proekologiczne rozwiązania. Sprawdzamy możliwość nalewania napojów do butelek plastikowych, w których połowa surowca pochodzi z recyklingu.
– Od stycznia Krynica Vitamin otrzymuje energię elektryczną, pochodzą ze 100 proc. z odnawialnych źródeł energii. Dlaczego spółka się zdecydowała na ten krok?
Od działań proekologicznych nie ma odwrotu. Wykorzystywanie Zielonej Energii to była nasza inicjatywa. W rozmowach z kontrahentami często pojawiają się pytania o nasze spojrzenie na środowisko. Równoważymy koszty finansowe z kosztami społecznymi i środowiskowymi. Podlasie, gdzie znajduje się nasz zakład, to przecież zielone płuca Polski i jest to dla nas niezwykle ważne. Dlatego też 100 proc. energii elektrycznej w naszym zakładzie produkcyjnym pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Podpisaliśmy roczny kontrakt z PGE Obrót.
By dbać o środowisko czasami wystarczą małe kroki, jak rezygnacja przy pakowaniu produktów z plastiku i zamienienie go kartonem. Zrezygnowaliśmy też z pieców opalanych olejem, przechodząc na gazowe. Jesteśmy w trakcie audytu energetycznego, który wskaże nam dalsze kierunki rozwoju. Będziemy rozbudowywać przyzakładową oczyszczalnię ścieków, w którą już zainwestowaliśmy ok. 5 mln zł. To są ważne projekty, mówiące o naszej odpowiedzialności za środowisko.
Krynica Vitamin o otrzymała rekomendację od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na dofinansowanie w wysokości 8,3 mln zł na opracowanie rozwiązań celem wytwarzania puszek napojowych o wydłużonym terminie magazynowania i spożycia napojów. Na jakim etapie jest projekt?
Po analizie rynku opakowań aluminiowych Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach projektu badanie i rozwój. Zauważyliśmy problem z okresem trwałości puszki oraz jej dostępnością. Dzisiaj opakowania trzeba zamawiać z dużym wyprzedzeniem. Projekt jest innowacyjny, bowiem wdrażana technologia zapewniałaby możliwość wydłużenia trwałości napoju w puszce z 24 nawet do 36 miesięcy. Dla napojów, które płyną kontenerami np. do USA czy Australii, byłoby wskazane, by termin przydatności napoju do spożycia był dłuższy, niż 24 miesiące. W zeszłym roku pozyskaliśmy dwóch dużych kontrahentów w USA. Produkujemy napoje energetyczne oraz napoje typu hard seltzer na rynek amerykański, więc jest to dla nas ważny projekt.